Teaching Materials on Research Integrity

In German only: Foliensatz zum Ombudssystem in Deutschland

Eine Übersicht über die Funktionen und Zuständigkeiten des Ombudsman für die Wissenschaft sowie der lokalen Ombudspersonen gibt die vom Ombudsman zur Verfügung gestellte PowerPoint-Präsentation “Ombudspersonen in der Wissenschaft” (Download hier).

In German only: Foliensätze zur GWP in der Medizin und den Naturwissenschaften

Die Folien wurden 2009 von Frau PD Dr. Dr. Gerlinde Sponholz entwickelt und sollen die Module des “Curriculums für Lehrveranstaltungen zur guten wissenschaftlichen Praxis in Naturwissenschaften und Medizin” (siehe hier) illustrieren. Sie können als Vorlage bei der Entwicklung von GWP-Kursen herangezogen werden.

Onlinekurse zur GWP

Am Karlsruher Institut für Technologie (KIT) wurde ein anwendungsorientierter Onlinekurs zur GWP konzipiert, der sich an Studierende richtet und aufzeigt, an welchen Stellen im Forschungsprozess bestimmte GWP-Leitlinien zum Tragen kommen. Die Kursentwicklung erfolgte unter Federführung der KIT-Bibliothek und des Schreiblabors am House of Competence in Kooperation mit weiteren baden-württembergischen Hochschulen. Der Kurs ist im Open Access zugänglich (er ist lizenziert mit CC BY-NC 3.0). 

Der Kurs ist für alle Interessierten über die Plattform Open Courses KIT verfügbar. Weitere Informationen unter https://helpbw.de/.

Die Graduiertenakademie der Goethe-Universität Frankfurt (GRADE) hat einen Onlinekurs entwickelt, der sich speziell an Promovierende richtet. Der eLearning-Kurs „Gute Wissenschaftliche Praxis in der Promotion“ ist auf deutsch und englisch buchbar. Einrichtungen können Lizenzen für den Kurs erwerben, der inhaltlich an die jeweilige Einrichtung angepasst werden kann. 

Sie bekommen hier den Zugang zum Kurs sowie zu einer Demo-Version. Auf der Seite finden Sie auch mehr Informationen dazu, wie Lizenzen für den Kurs erworben werden können.

Teaching Research Integrity – Collection of Materials from the European Network of Research Integrity Offices (ENRIO)

On ENRIO’s Website you find a large collection of teaching materials under the keyword “Ressources”.

Training material of the “Embassy of Good Science”

The “Embassy of Good Science” offers a wide variety of materials on “Teaching Research Integrity”. It includes guides and manuals on course development for trainers as well as a diverse range of educational resources to use in research integrity training.

In addition to case studies and plenty of literature, you can find links and videos discussing various RI-related topics, such as authorship or image integrity (see Educational Resources). Materials can be filtered by target audience, field of research and other criteria.

Comics, movies and other teaching materials to illustrate GSP cases

A series of comics illustrating ethical issues can be found in the book “ETHICISMS AND THEIR RISKS: 150 new cartoons about ethics at work” by Muel Kaptein, a Dutch expert on the topic of “Responsible Conduct of Research”. The book can be downloaded here..

The “Dilemma Game”, which can be used as a card game or app, can also be used in the context of GWP teaching. For example, questions are raised about how to deal with research data, which could be answered in different ways – weighing up different arguments.

The Office of Research Integrity (ORI, USA) offers the movie “The Research Clinic”, an interactive training video in the field of biomedicine.

Another movie by the ORI is titled “The Lab – Avoiding Research Misonduct”. Also in this movie RI topics are illustrated showing different perspectives on the matter (the PI, Postdoc, Student or Research Administrator).

Teaching Resources and Formats Offered by Path2Integrity

Path2Integrity offers two types of resources: Learning Cards and Handbooks.

Path2Integrity addresses secondary school students, bachelor students, master students, early career researchers, teachers, trainers and lecturers, depending on the respective resource. The project receives funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme.

Learning Cards: Through the use of the dialogical method, students actively deal with research integrity questions in roleplay and storytelling. They engage in real-life examples and acquire competencies that are necessary for the development and use of reliable research results and finally for establishing a culture of research integrity. An introduction to the topic is given by the presentation of two dilemma situations.

The learning cards cover the pre-disciplinary (secondary school & bachelor’s students), the disciplinary (master’s students) and the post-disciplinary (early career researchers) area.

Handbooks: According to Path2Integrity, the purpose of the Handbooks is to guide future researchers into integrating their knowledge in a coherent and unique research activity. Each of the Handbooks (S, M and Y Series) complements the corresponding learning cards.

All resources can be downloaded for free and with open access on this page.

Photo via pixabay